Nu är det inte alltid prästen som är syndaren, det kan även vara klockaren då det var de två som skrev i kyrkböckerna.
Men tillbaka till frågan om prästen alltid skev rätt, som släktforskare med bara några få års erfarenhet vet man redan svaret på frågan, ett klart och tydligt nej. Nedan finns två exempel på hur det kunde gå. Först ett från Skåne där merparten av min svenska släkt kommer från:
Hur Karola Alfrida Eugenia född i Skegrie 1902 blev till Carla Alfrida Eugenia född i Hammarlöv 1902.
När jag satt och forskade på en av mina släktingar här om kvällen, på en gren som jag inte har forskat mycket på innan, fick jag plötsligt en överraskning och ett bevis på att man alltid skall kolla en uppgift, hellre en gång för mycket än en gång för litet.
Det behöver inte vara något som ligger långt tillbaka för att det kan bli fel, det kan även vara relativt nära.
Karola Alfrida Eugenias föräldrar gifte sig i Skegrie 1902, det var ett av de fall där första graviditeten var något kortare än de normala 9 månader, men de hann i tid.
Han kom från Bodarp och var nybliven soldat, hon tjänade som piga i Skegrie. Efter giftet bosatte de sig i Skegrie några månader, sedan flyttade de till Trelleborg.
I födelseboken för Skegrie 1902 står det mycket tydligt och lättläst vad flickan heter, det finns ingen stans någon anmärkning om, att hon skulle vara född någon annan stans än i Skegrie. (Skegrie (M) CI:6 (1895-1957) fol 18).
Detta hindrar icke att det i församlingsboken för Skegrie är infört, att hon skall vara född i Hammarlöv. Varför det är så kan vi bara spekulera över, men faktum är att det gör det.
I oktober 1902 flyttar den lilla familjen till Trelleborg, i församlingsboken för Trelleborg står hon angett med namnet Karolina Alfrida Eugenia född 1902 i Hammarlöv. Här har alltså kommit ytterligare ett fel då första namnet har blivit till Karolina i stället för Karola som det är i födelseboken.
Familjen flyttat 1903 från en adress i Trelleborg till en annan, de två adresserna finns i olika församlingsböcker men med samma årspann. I den nya församlingsboken har namnet nu blivit till Carla Alfrida Eugenia och naturligtvis fortfarande född i Hammarlöv.
Det namnet, ibland skrivit med C och ibland med K, har hon så återstoden av livet fram tills hon avlider 1936.
Men hur antecknar man nu det i sin släktforskning?
Först och främst skriver man under födelse och dop det korrekta namn och födelse församling som det framgår av födelseboken.
Men vad gör man sedan? Man skall ju kunna hitta henne framöver, och fram för allt skall andra släktforskare som ser din forskning kunna hitta henne, och här har såväl födelse församling som namn ändrats under åren.
När det gäller namnet kan man sätta Karla inom parentes, så det står såväl Karola som Karla vid förnamnet. Sedan får man göra en anteckning i sin forskning vid personen som förklarar att, för det första är födelse församlingen fel och för det andra namnet fel men att hon har haft det namn och födelseförsamling sedan 1902/1903. Delvis på grund av felskrivning i den första församlingsbok hon skrivs in i.
Det kan ju tänkas att föräldrarna egentligen ville att hon skulle heta Karla men att prästen skrev fel i födelseboken och i Skegrie församlingsbok. Det vet vi inte och kan inte fråga, bara gissa. Varför han har skrivit fel födelseförsamling är mera förvånande, kan det vara så att det är för att nästa rad innehåller en person som är född i Hammarlöv? Det vet vi inte heller och kan ej heller här fråga, bara gissa.
Skegrie och Hammarlöv tillhör i dag samma pastorat, men det gjorde de ikke 1902, då var det två olika pastorat.
Om ni undrar hur jag kom på att hon var född i Skegrie och inte i Hammarlöv, är det ganska enkelt logisk tänkande: Modern var skriven i Skegrie, vigseln ägde rum i Skegrie, varför skulle hon så åka till Hammarlöv för att föda barnet? Det verkade ologisk, men skulle naturligtvis kollas, så när hon inte fanns i Hammarlöv tittade jag i Skegrie och där fanns hon mycket riktigt.
Det andra exemplet är från Gotland där jag har bott mellan 1985 och 2006, där började jag även släktforska runt 1992-1993.
Hur Gottfrid Zefanja blev född i Vetlanda i Småland trots att han var född i Stenkumla på Gotland
Jag fick ett intressant samtal från en gammal granne, tillika gotlänning, här om dagen. En av hans ingifta släktingar, Gottfrid Zefanja Johansson, hade enligt kyrkböckerna lyckats med konststycket att vara född i två olika församlingar med åtskilliga mil mellan sig, nämligen Vetlanda i Jönköpings Län och Stenkumla i Gotlands Län. Det torde vara en omöjlighet vara sig på 1800 talet eller i dag, något var alltså fel, men vad det var frågan.
Det mest sannolika var att man vid en flytt hade skrivit fel eller läst fel, men var och när hade man gjort det. Innan man rätter skall man ju vara säker på att man rättar rätt och inte rättar ett fel med ett nytt fel.
Det blev alltså till att använda Arkiv Digitals databas BiS 1800 till 1947 för att se om man kunde hitta honom. Det gick enkelt, tack för den databas AD, även att se var någonstans det troligen hade blivit fel.
Gottfrid Zefanja startade sitt liv 1894-10-06 lite rörigt i Stenkumla på Gotland. I samma veva då han blev född flyttade hans familj från Stenkumla till Barlingbo, så i Stenkumla födelsebok står en längre utredning om att han först blev registrerat när familjen lämnade in flyttningsbetyget till prästen i Barlingbo (Stenkumla (I) CI:6 1880-1894 sidan 3).
Familjen kommer ursprungligen från Småland, som så många andra lantarbetare i slutet på 1800 talet, det betyder att Gottfrid Zefanjas äldre syskon alla är födda i Småland, de flesta av dem i Vetlanda.
Efter en tid flytter familjen igen, nu från Barlingbo till Follingbo. När prästen i Follingbo skall föra in familjen i församlingsboken (Follingbo (I) AIIa:1 1895-1909 sidan28) är han antingen lite stressad, trött eller bara slarvig, han skriver ”do” som födelseort vid alla barnen, det vill säga att lilla Gottfrid Zefanja plötsligt står som född i Vetlanda, en ort han aldrig har varit i och så vitt vetas aldrig kommer att besöka.
Som vanligt för lantarbetare flyttar familjen runt en del, men de håller sig på Gotland när de nu har kommit över Östersjön. I alla framtida församlingsböcker står Gottfrid Zefanja som född i Vetlanda.
Det följer honom fram tills han avlider 1972 i Storugns i Lärbro på norra Gotland. Så nu har det skickats en rättelse med förklaring till Sveriges Dödbok så det kan komma med i nästa utgåva och i on-line utgåvan.
Om sagt många gångar förut: Kolla alltid uppgifterna hela vägen från vagga till grav, präster var och är inte felfria.
Kontentan av detta är att präster inte varken är eller var felfria, de gjorde fel och skrev fel, det var slarviga präster även då lika väl som det säkert finns även i dag. Vår uppgift som släktforskare är att kontrollera allt och skriva in det vi finner i kyrkböckerna, upptäcker vi att det är uppenbart fel gör man en anteckning om det i sin forskning, såväl av hänsyn till en själv som av hänsyn till de som skall se det senare.
Hans-Peter Stülten
Hp.stuelten@icloud.com